Научи всичко за Л-Карнитина - трета част

Научи всичко за Л-Карнитина - трета част

Ако сте от редовно посещаващите залата или пък имате нужда от малко допълнителна енергия за да съберете сили за тренировка е добре да включите допълнителния прием на л-карнитин в ежедневното си меню. Той спомага за това да се чувствате по-енергични, подтиска мускулните болки след физическо натоварване също намалява периода на мускулната треска. Ако се занимавате със спорт при който е необходимо да притежавате повече издръжливост, карнитина също може да ви помогне да постигнете по-добри резултати. Всички спортисти могат да извлекат множество плюсове от приема на л-карнитин, защото той играе важна роля в предотвратяването на натрупването на млечна киселина в мускулите. Ако ви заинтригувахме продължете да четете надолу, където ще споделим някои интересни проучвания и изследвания.
Едни от първите изследвания за окачествяване ефекта от приема на л-карнитин и влиянието му върху физическото състояние е факта, че се доказва, че тялото ни започва да използва повече мастни киселини от колкото глюкоза за набавянето на необходимата енергия, което води до понижаване на теглото и намаляване на процента подкожни мазнини съчетан с диета и упражнения. За професионални състезатели това означава, че може да получат по-голяма издръжливост. Други клинични изследвания също показват, че приема на карнитин редуцира нивата на млечна киселина в мускулите докато те са под напрежение. Млечната киселина е второстепенен метаболитен продукт на анаеробния метаболизъм, иначе казано тя се натрупва в мускулите ви до тогава, докато не се уморите и образно казано - предадете. Ако можете да предотвратите точно това натрупване на млечна киселина, то вие ще увеличите своята издръжливост мигновенно, също така ще подобрите и цялостното си физическо представяне, а не само издръжливостта. Предотвратяването на такова натрупване на млечна киселина при хора занимаващи се със спортове при които е необходимо повече сила, като например щангистите, те ще могат да правят повече повторения с повече килограми, или иначе казано - повече сила и повече издръжливост.

През 89-та година медицинско проучване регистрират своите резултати в "International Journal of Sports Medicine" (научно издание за спортна медица), в заглавие "Намаляване на респираторния квиотиент по време на упражнения при суплементиране с л-карнитин". Техните доклади показват, че при приема на 2 грама л-карнитин на ден се наблюдава понижаване на респираторния квотиент, което води до по-голям % използвани мастни киселини за енергия, а в същото време по-малко изразходван мускулен гликоген, това е т.нар. щадящ ефект, което ще рече, че благодарение на запазения гликоген са изгорени по-малки въглехидрати за енергия. Повече гликоген  = повече издръжливост.
За Аеробните движения и упражнения се използват повече мазнини като източник на енергия, а при анаеробните упражнения и тренировки по-често се използва гликогена като първостепенен източник на енергия. Съпоставени едно до друго при нормалния човек запасите от мазнини са по-големи от запасите с гликоген, така че лесно може да се изчерпат само след няколко часа усърдно трениране, а когато гликогена в тялото ви се изчерпва вие ще се изморите и ще отпаднете изцяло физически и желанието ви за тренировка ще изчезне внезапно. Причината за това е, че гликогена в черния дроб доставя "храна" (глюкоза) за мозъка ви, и когато нивата на гликогена намалеят вашата мозъчна дейност ще бъде ограничена съответно няма да можете да се концентрирате върху упражненията и тренировката си.
Гликогена е необходим за експлозивността на мускулатурата и моменталната сила, както и за поддържането на енергията за по-дълъг период от време, старайте се гликогеновите ви запаси да са винаги на заредени, защото това е от жизненоважно значение за представянето ви в залата или на терена, независимо от спорта.

Едно изследване относно влиянието на Л-Карнитина върху максималката физическа издръжливост, публикувано в European Jurnal of Applied Physiology, проведено от груба учени през 1990 година. Изслевдането се състояло в това здрави мъже на възраст от 20 до 30год, които водят почти идентичен начин на живот и ежедневното им физическо натоварване е равностойно. Мъжете приемали по 2 грама л-карнитин деведесет минути преди тренировка. Положителните ефекти от приема дори на еднократна доза били отчетени моментално. Завишени са показателите за покачването на сила, издръжливост и цялостната физическа кондиция и представяне в залата. Освен това нивата на концентрация на млечна киселина били намалели значително, което се дължи изцяло на приема на 2гр карнитин преди тренировъчните занимания.
Често се случва, когато постепенно увеличавате натоварването и променяте тренировките мусулните трески да ви навестяват не веднага, а след ден-два. Симптомите на мускулна треска са ви ясни - болка в натоварения мускул, болка и неприятно усещане при работа на мускулатурата, чувствителност и усещане за "подути" мускули, скованост и т.н. Редовно трениращите с тежести в залата често изпитват тези симптоми на следващия ден от тежкото физическо натоварване. Повредените клетки, както и други ред биомеханични промени, са причината за получаването на мускулна треска при работещите и изтощени мускули.

Приема на л-карнитин е доказано в редица изследвания, че подпомага възстановяването на разкъсаните мускулни влакна по време на тренировка. Също така увеличава вазодилатацията (кръвообращението), което води до по-добро кръвоснабдяване на работещия и натоварван мускул, което пък от своя страна води до снабдяване с повече хранителни и градивни вещества, както и изчистването от токсичните вторични вещества.
В едно проучване провеждано от Dr. Mario Giamberardino, който е давал на шестима мъже по 3 грама Л-Карнитин на ден, а на други шестима празни хапчета - плацебо. Целта на проучването и изследването било да изнесе факти относно това дали приема на л-карнитин подпомага мускулното възстановяване. Естествено и двете групи били подложени на тежки и нестандартни физически натоварвания, които не са познати за техните мускули така че да предизвикат по-голяма евентуална мускулна треска. Изследването е изнесло данни, които са еднозначни. Групата, която е приемала по 3 грама л-карнитин на ден е намалила периода за възстановяване, както и нивото на мускулна треска, като при някои мъже мускулната треска е била елиминирана.

 

 29 ян. 2015

Още новини

Л-Карнитин по време на бременност

Благодарение на множеството научни доклади описващи ролята на л-карнитина в човешкия организъм ние имаме възможността да пишем тази статия и да дадем ориентировъчни насоки по темата. Благодарение на науката можем да ...

Л-Карнитин за възрастни хора

Плюсовете от употребата на Л-Карнитин при хора в напреднала възраст:√ Забавя стареенето на клетъчно ниво√ Подобрява физическите възможности и намалява умората√ Грижи се за сърцето и сърдечно съдовата дейност√ ...