Научи всичко за Л-Карнитина - първа част

Научи всичко за Л-Карнитина - първа част

Един от основните парадокси на днешно време по залите и покрай хората занимаващи се със спорт е това, че щом една добавка не се усети като действие до 5-6 дни, се смята за непълноценна и неефективна. Някои хранителни добавки заслужават по-обстоен преглед на цялостното им действие преди да им се лепне етикет "излишни" или "не работеща добавка". Л-Карнитина е точно такъв тип добавка. Той не е толкова популярен, както креатина например, защото много хора не му отдават значение, поради факта, че никой никога не е казал, че е качил 5 килограма маса с него или че е увеличил постиженията си на лежанка. Ползите от приема на л-карнитин са много, и малко по-надолу ще поговорим за тях.

В днешни дни л-карнитина се рекламира навсякъде и доста хора са чували за него по един или по друг повод. Има една голяма дилема и объркване пред цялата талпа от желаещи да употребяват продукта. Те не са сигурни как приема на л-карнитин ще им помогне за цялостното здраве, просто не са запознати с фактите. Не знаят също и от колко л-карнитин се нуждаят за оптимални резултати.  Ако сте един от тези хора, които не знаят необходимото за карнитина продължете да четете и всичко ще ви стане ясно, а пък ако сте запознат напълно с действието и препоръките за прием на подобен тип продукти – вие също продължете да четете, ще получите полезна и нова информация.

Всички живи клетки съдържат карнитин, той е натурален метаболитен продукт при обмяната на веществата. Факта, че тялото ни може да го произвежда, го прави заменим и неесенциален елемент. Твърденията, че л-карнитина е аминокиселина не са точно верни, защото от химична гледна точка той е четвъртичен амин. Единственото, което ви интересува е, че това не е някакъв страшен и вреден продукт, а тялото ни дори само си го произвежда и е много често срещан елемент в изграждането на клетките. 

L-Carnitine е един от многото елементи, които са доказали своя благоприятен ефект върху човешкият организъм. Най-добрият, концентриран и лесен за регулиране начин на прием е този чрез приемане на карнитин под формата на хранителна добавка. Карнитина понякога е обявяван като витаминно-подобен метаболитен продукт, защото оказва важно влияние при растежа на кърмачетата. За възрастните индивиди той е също важен елемент подкрепящ цялостното здраве на човек.  Л-Карнитина попада в категорията на полу-есенциалните продукти, което значи, че е важен за здравето и дълголетието ни, но не е на 100% необходим и можем и без него.

Медицински проучвания са установили, че карнитина е есенциален продукт за по-възрастните хора. Също и за хора с нарушено производство на карнитин, при което се наблюдава слабо производство и неспособност за задоволяване нуждите на организма. Най-честата използвано наименование за карнитина е Л-Карнитин, както в научни изследвания така и в списания, статии, хранителни добавки и т.н. Също така можете да го срещнете и изписан с първа буква D-... Молекулата на карнитина притежава две форми, които са огледално еднакви, този вариант на молекулата е често срещан в природата. Учените използват буквите L и D за да обозначат разликата между тези две форми на молекулата. Формата, от която тялото ви има нужда и е важна е Л-Карнитинова, а не D-Карнитиновата. Надолу в статията, докато четете винаги имайте предвид, че става въпрос за формата L, ако става въпрос за другата D форма, то ще сме го написали ясно.

В нашето тяло карнитина се среща най-често в мозъка, бъбреците, основно в черния дроб и е необходим и срещан в редица биохимични процеси.  Синтеза на карнитин в тялото ни се осъществява благодарение на аминокиселините лизин и метионин, задължителна част за синтезирането му са също и Витамин B3, Витамин B6, Витамин C и минерала Желязо. Всички живи клетки в тялото ни притежават митохондрии, те изпълняват жизненоважна функция, а именно служат за производството на енергия. Затова на много места ще срещнете, да наричат митохондриите като основния източник на гориво за клетките. Мазнините се разграждат в митохондриите и така те се използва за енергия за нормалното функциониране на клетките. Клетките ни може да си набавят енергия също и от аминокиселини и глюкоза, но осигуряването на енергия идваща от мазнини също е важна за здравето ни. Точно тук идва и звездния момент на карнитина. Той поема доставените мазнини и ги транспортира до клетъчната мембрана на митохондриите, точно това е неговата основна функция. Погледнато по този начин, всеки би могъл да разбере веднага функцията на л-карнитина - важната му роля е да транспортира мазнините в митохондриите на клетките, където да се използват за еергия и по този начин ще се складират много по-малко подкожни мазнини в досадните паласки, дупета и т.н.

Карнитина също има и антиоксиданто действие, като подпомага премахването от митохондриите на остатъчните метаболитни продукти. Това се случва, вече след като карнитина е транспортирал мазнините в мембраната на митохондрите. След това карнитина поема отпадъците от късо верижните мастни киселини и ги пренася извън митохондрите.
Точно това е детоксикиращия ефект на карнитина, който подпомага митохондрите да продължат производството на енергия на пълни обороти. Учени отбелязват в докладите си, че карнитина изхвърля отпадъчните продукти, които се натрупват в митохиндриите по време на самата тренировка. Този момент на действие придава двойна роля на карнитина в производството на енергия, дава енергия чрез транспортирането на мазнините, а също така и изхвърля отпадъчните метаболитни продукти от митохондриите, които се получават при производството на енергия.

Известно е, че с напредването на възрастта, както и при определени стресови ситуации количеството на карнитин в организма намалява. Естествено това означава, че количеството на карнитин в мускулите, сърцето и в мозъка също ще бъде редуцирано, което от своя страна води до намаляване функцията на сърцето за производството на енергия.  А тъканите на сърцето и мускулите, които съдържат нормални нива на карнитин, не могат да го синтезират сам, а трябва да им се доставят чрез кръвопотока от местата където се произвежда карнитин, а именно черния дроб и бъбреците. Това са само няколко от причините да си набавяте необходимото количество карнитин за деня, както от храна така и като хранителна добавка. Едни от най-богатите източници на карнитин в хранителните продукти са храните с животински произход, като телешкото, пилешкото месо, агнешкото и заешко. Досещате се, че тези храни са богати точно по-горе споменатите причини, защото техните мускули, бъбреци и черен дроб са с богато съдържание на карнитин. Съществуват и растителни източници на карнитин, но при тях количеството е твърде малко и ограничено. Това са авокадото, суроватката, пшеничения зародиш, но при тях съдържанието на л-карнитин е около 1-2мг на 100 грама продукт.

 Научи всичко за Л-Карнитина - втора част

 15 дек. 2014

Още новини

Л-Карнитин по време на бременност

Благодарение на множеството научни доклади описващи ролята на л-карнитина в човешкия организъм ние имаме възможността да пишем тази статия и да дадем ориентировъчни насоки по темата. Благодарение на науката можем да ...

Л-Карнитин за възрастни хора

Плюсовете от употребата на Л-Карнитин при хора в напреднала възраст:√ Забавя стареенето на клетъчно ниво√ Подобрява физическите възможности и намалява умората√ Грижи се за сърцето и сърдечно съдовата дейност√ ...