Безопасен ли е Л-Карнитинът?

Безопасен ли е Л-Карнитинът?

Знаете ли, че:
-През последните десетилетия Л-Карнитинът е една от най-често препоръчваните хранителни добавки от компетенти кардиолози?
-До ден днешен не е установен нито един навреждащ ефект на л-карнитина върху човешкия оргаизъм? (при правилно и неманипулативно проведени научни изследвания)
-Л-Карнитинът оздравява и подкрепя работата на сърцето и цялостната сърдечносъдова система?
-Подпомага възстановяването на мускулите?
-Стимулира естественото изгаряне на мазнини посредством помощ на определени биохимични процеси протичащи в тялото, като по този начин чрез прием на л-карнитин ние един вид подбутваме тялото ни да изгаря мазнините, без да му показваме правилния път или да го насочваме. Тялото само знае кое как да свърши, а л-карнитинът просто го подкрепя.
-Намалява риска от атеросклероза?

Много често се появяват твърдения от учени, че това водило до рак, онова до болести на сърцето и прочие. Появяват се и други пък, които придават безкрайни позитиви на дадени неща. Истината е, че често тези крайни заключения се оказват не достатъчно валидни. Причината за това е, че от проучване до проучване има разлика. Има условия, които правят едно проучване валидно и понякога те не са налице.
Например има едно проучване, което казва, че има връзка между появата на атеросклероза и приемът на карнитин. Това твърдение звучи абсурдно, когато става на въпрос за една от най-безопасните хранителни добавки, която всъщност доказано помага на сърцето. На първо място ще отбележим, че в проучванията не винаги се говори за 100%-ви факти, а за вероятности и корелации. Това не значи на всяка цена, че твърдението е на лице. В конкретното проучване има и друг проблем, но за това след малко.

Нека първо разгледаме какво точно е Л-карнитинът и защо не трябва да го зачеркваме от нашия списък с хранителни добавки!
Той често е описван като аминокиселина, но това не е напълно вярно. Той е много подобен на тях. Съставен е от две истински аминокиселини – метионин и лизин.  Името му идва от гръцката дума carnus, която значи плът, месо. Причината за наименованието му е, че той се съдържа в червеното месо и млечните продукти. Той се среща и в зелените зеленчуци, ядки, зърнени храни и прочие. По принцип се изработва и от тялото ни, но това не значи, че няма как да е дефицит. Проблемът е, че при липсата му тялото ни не може да използва мазнините като източник на енергия. Това води до мускулна слабост, намален растеж, уголемен черен дроб и други проблеми.

Накратко, карнитинът е пряко замесен в транспортирането на мазнини до клетките, където те да се превръщат в енергия. Именно това е причината да е много използван при режими за сваляне на тегло. Проучвания подкрепят факта, че той увеличава количеството изгорени мазнини по време на тренировки. Той подпомага и мускулите. Подобрява потока на кръв, като разширява кръвоносните съдове. Така нутриентите и кислородът стигат по-ползотворно до мускулите ни.

Да се върнем на сбърканите проучвания
Сами виждате, че веществото има много ползи за организма ни. Да разгледаме проучването, което твърди, че употребата на карнитин може да доведе до лоши последици. То е публикувано в журнала Nature Medicine от учени на Кливлъндската клиника. Те казват, че в червата ни има микрофлора, която превръща карнитинът в TMAO (триметиламин-N-оксид). Това е нещо, което предизвиква атеросклероза. Не се притеснявайте!
Проблемът е, че учените са базирали много от изводите си върху изследвания на мишки. Много изследвания го правят, но се знае, че това може да даде само насоки, които нерядко се оказват напразни страхове. Това проучване не може да каже, че приемът на L-carnitine води до натрупването на TMAO в човешкото тяло.  

Част от изследването им е проведено и върху хора, но група от само 6 човека – 1 вегетарианец и 5 месоядни. Това е крайно недостатъчно и неадекватно, за да се правят генерални заключения. Няма информация дали трениращите са били здрави, дали тренират, с какво се хранят. Това дава трайно отражение върху микрофлората. Това е много слабо проучване – ФАКТ, който не може да се обори.

Ето едно проучване, което доказва, че е безопасно да приемате Л-Карнитин!
То е публикувано в журналът Mayo Clinic Proceedings и разглежда 13 проучвания за ефектът на карнитин върху сърдечносъдовите заболявания. Те доказват точно обратното, че карнитинът може да помогне в борбата срещу сърдечните проблеми, не да ги предизвиква. Изводите им са, че приемът на л-карнитиннамалява смъртността като цяло с 30 процента, намалява сърдечните аритмии с 65 процента, и намалява симптомите на ангина с 40%.
Доказано е и, че карнитинът ПРЕДОТВРАТЯВА атеросклерозата.

Не вярвайте на всичко, което се пише и се казва просто така!
Уверете се сами в твърденията ни като разгледате тези проучвания, които са потвърждение на всичко написано по-горе:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8492714
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12404185
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15281008
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12679168
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2075186/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23075564
http://www.nature.com/nm/journal/v19/n5/full/nm.3145.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23597877
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11529691
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16368715
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17138832н



 17 ян. 2016

Още новини

Л-Карнитин по време на бременност

Благодарение на множеството научни доклади описващи ролята на л-карнитина в човешкия организъм ние имаме възможността да пишем тази статия и да дадем ориентировъчни насоки по темата. Благодарение на науката можем да ...

Л-Карнитин за възрастни хора

Плюсовете от употребата на Л-Карнитин при хора в напреднала възраст:√ Забавя стареенето на клетъчно ниво√ Подобрява физическите възможности и намалява умората√ Грижи се за сърцето и сърдечно съдовата дейност√ ...